marți, 6 decembrie 2011

Drept la replica, dar nu numai

Pentru ca am primit un comentariu (pe care il gasiti aici) la postul meu intitulat "Halal" care imi ridica ceva probleme la fileu si imi provoaca mancarimi la buricele degetelor, am sa public un nou post, in loc de a raspunde acelui comentariu cu un alt comentariu. Evit astfel sa apara un comentariu prea lung, dar inlesnesc in acelasi timp si accesul altor cititori la randurile care urmeaza, poate ar putea prezenta interes mai larg, chiar daca sunt adresate cu precadere autorului acelui comentariu. Asadar ...

Hai sa traiesti, ca trebuiesti. Ma bucura comentariul tau, chiar daca nu prea sunt de accord cu ce ai scris, cu felul in care privesti lucrurile. Nevrand sa intru intr-o polemica pe tema asta (si nici pe alta) incerc totusi sa aduc lamuriri punctuale asupra modului in care vad eu lucrurile.
Din strainatate e putin mai dificil sa urmaresc audiovizualul romanesc, dar incerc pe cat posibil sa raman in contact cu actualitatea romaneasca. Urmaresc pe cat posibil si postul national, mai ales prin intermediul TVRInfo si TVR International care se transmit si on-line. In ceea ce priveste postul meu, el se referea la tot audiovizualul romanesc, nu doar la televiziunea nationala.
Putin m-a deranjat aluzia ca nu as intelege ce se petrece in restul trusturilor media. A avea o alta opinie nu inseamna in mod obligatoriu ca nu inteleg. Poate viciul intelegerii corecte se afla in alta parte. Asa consider eu. Mai ales prin prisma faptului ca nu am fost si nu sunt un adept al teoriilor cconspiratiilor in general, si nici in particularul mass-mediei romanesti. Imi place inca sa mai cred ca exista si independenta politica, financiara, de interese de orice fel in media romaneasca, ca nu este toata presa, scrisa sau de alta natura, aservita intereselor unor persoane sau grupuri. Daca lucrurile ar sta asa cum spui tu, nu vad de ce nu si-ar arunca romanii teve-urile si radiourile pe geam, nu vad de ce ar mai cumpara vreun ziar sau revista, nu vad de ce ar mai pastra abonamentele la internet. Nu putem totusi trai cu ideea ca totul in jurul nostru e doar minciuna, manipulare, putregai, spalare de creier, ca traim intr-un Matrix atotcuprinzator. Pur si simplu nu pot sa cred ca toti producatorii, realizatorii, moderatorii, reporterii, patronii de media si in general formatorii de opinie din media romaneasca sunt sclavii unor interese proprii sau straine. Nu neg existenta fenomenului de care vorbesti, dar, dupa umila mea parere, el este restrans doar asupra unora dintre jucatorii din mass-media romaneasca si doar asupra unora dintre subiectele actualitatii romanesti.
Referitor la alte zone ale tarii, am vazut la stiri si reportaje, de exemplu, din Maramures, unde investitorii in turismul local sau proprietarii de partii isi anuntau interventiile pentru deschiderea sezonului de iarna, inclusiv prin folosirea tunurilor de zapada. Si asta e doar un exemplu.
In ceea ce priveste traseul Transalpina, nu stiu cat cunosti zona din contact direct. Eu am fost de doua ori la Ranca, unul din capetele, sa zicem asa, ale traseului. Si am colindat si strabatut ceva din zona, inclusiv traseul Transalpinei. Dupa parerea mea, si nu numai a mea, Ranca are sanse mari sa devina, daca nu prima destinatie montana, atunci sigur una de top. Acolo s-a investit masiv, imi povestea un cabanier local despre persoane fizice sau juridice care au mai multe pensiuni, cabane, restaurante, hoteluri in zona. Si, ultima data cand am fost acolo, se lucra in draci la asfaltarea traseului Transalpinei, deci investea si statul serios. Acum, din cate stiu, traseul e asfaltat in intregime, sau cel putin pana la Obarsie. Stiu ca se organizeaza motocrosuri, zboruri cu parapanta, exista partii de schi, chiar cu nocturna, se investeste in alte partii, transport pe cablu pe Papusa. Stiu ca investitiile in zona sunt masive, sunt nume mari care investesc acolo, constienti ca, poate, Ranca are un urias potential turistic. Si banii se gaseste mereu un motiv de a fi cheltuiti. Motocros, parapanta, lectii de schi, ghizi montani, restaurante, cazare, un pastrav la Obarsia Lotrului (doamne, ce bun era, cu mamaliguta aburinda langa el si mujdeiul cremos peste).
Si ajung acum la o idee de-a ta care chiar m-a socat. Iisuse, chiar crezi ca Delta Dunarii e indeajuns promovata? Da-mi voie sa-ti spun ca habar n-ai despre ce vorbesti. Parerea mea. Stii cand e un obiectiv turistic indeajuns promovat? Cu adevarat promovat? Cand ajungi sa fii nevoit sa faci investitii masive pentru a putea primi si servi numarul prea mare de turisti care doresc sa viziteze acel obiectiv. Intr-un cuvant, cand nu mai faci fata. Ca de exemplu francezii, la Mont Saint Michel, nevoiti sa largeasca parcari, cai de acces si sa faca alte investitii masive pentru a putea primi si deservi cum se cuvine afluxul enorm de turisti. Si e doar unul din multiplele exemple ce pot fi date. Am stat de vorba cu destul de multi francezi pana acum, la un vin, ceai, sau pur si simplu. Normal ca se discuta si de tara noastra de origine, in speta Romania. Vrei sa stii adevarul? Vezi ca o sa doara. Sau ar trebui. Majoritatea habar nu au de mai nimic despre Romania. Aproape toti m-au intrebat cu cine are granite, ce e de vazut pe acolo. Multi nu stiu macar cam pe unde se afla. Multi habar n-au de schimbarile politice de la noi, de istoria noastra. De geografie, turism, nici atat. Daca le vorbesti, sa revin la speta noastra exacta, de Delta Dunarii, se uita la tine ca vitelul la poarta noua. Si tu imi spui ca nu mai are nevoie de publicitate? Iisuse. Scuza-ma, dar poate si de asta merge asa cum merge turismul romanesc. Ca prea ne c... pe noi cat de tari suntem noi cu tara noastra, cat de cunoscuti suntem, cat de mareti, de destepti, de grozavi si mandri in toate cele. Adevarul e ca pentru restul lumii suntem ca si inexistenti. Ok, pentru o mare parte din restul lumii. Habar n-au ca existam. Habar n-au de Carpati. Habar n-au de nimic romanesc. Crezi ca daca tu stii de delta, ca multi alti romani, recunosc, strainii stiu? Chiar m-ar interesa sa aflu si cati dintre romanii care stiu de delta au pus piciorul pe acolo. Sau doar stiu de ea, dar prefera tot Mamaia sau Sinaia. Tare ma tem ca daca facem raportul o sa avem o alta dezamagire. Concluzia mea? Suntem extrem de departe de a fi promovat cum se cuvine, indeajuns, satisfacator, oricare, subliniez oricare, din destinatiile turistice romanesti. Aici, in Franta, se fac rezervari la un amarat de popas, unde ma aflu, din luna octombrie-noiembrie anul curent pentru sarbatorile de iarna de anul viitor. La un amarat de popas. Ce sa vorbim de marile lanturi hoteliere si resorturi care investesc pe masura in promovare si publicitate. Chiar crezi ca operatorii de turism din Delta Dunarii sunt multumiti de fluxul de turisti, mai ales din strainatate, care le calca pragul? Eu zic sa te mai interesezi. Daca ar fi asa, ar mai propune ministerul turismului sa-l transforme in obiectiv strategic pentru developmentul turismului romanesc?
Il mai aud zilele trecute si pe (cateodata socant de tembelul) Florin Calinescu, discutand cu Cristoiu, ca indrazneste sa compare turismul si mai ales potentialul turistic al Turciei cu cel romanesc, reducand Turcia la "niste deserturi" din care nu ai ce sa alegi. Ma seaca la ficati aceasta autosuficienta a romanilor, se cred ei buricul pamantului, cand nu sunt nici macar gaura poponelului. Unde in Romania, la ce obiectiv turistic, vezi misunand atatia si atatia turisti, macar ca la unele din obiectivele nu de prim rang turistic ale Turciei ca Kusadasi, Pamukkale, Izmir, bai termale, cimitire stravechi si alte obiective din zona, ca sa pomenesc doar nume vizitate de subsemnatul? Ce sa mai vorbim de marile zone turistice ale Turciei, de investitiile astronomice facute de acestia si nu numai in turism, chiar crede cineva ca putem compara cele doua tari din punctul asta de vedere, si mai ales in favoarea Romaniei? Ia sa cautam pe net informatii comparative despre numarul de turisti pe an si incasarile din turism anuale ale celor doua tari. Si apoi mai discutam, poate de data asta cu capul pe umeri, si cu ceva neuroni in el.
De altfel in incheiere, ma bucur si ma inclin respectuos ca ai gasit postul meu consistent macar ca marime. Intentia mea a fost sa fie si in continut, si eu chiar credeam ca reusisem, macar asa, cat de cat. Si raman la aceasta parere. Daca tu consideri consistenta o opinie in care ne ascundem in spatele teoriilor conspiratiilor, a autosugficientei, a "lasa ca merge si asa", a negarii adevarului, sa-ti fie de bine. Si de colo pana dincolo, stii tu vorba. Dar da-mi voie sa fiu de cu totul alta parere, principii si mentalitate.
Nu stiu de asemenea ce ai vrut sa exprimi prin repetarea acestui "halal" folosit de mine, in sens peiorativ, in postul meu original. Ai vrut sa aplici acelasi sens peiorativ continutului, ideilor exprimate de mine initial? Atunci, ia de la mine, cu acelasi continut peiorativ, un Aferim!

Imi repet si sustin si aici ideea si parerea ca Romania are un imens potential turistic, mai ales raportand la regiunea geografica in care se afla. Dar tot asa sustin ca acest potential nu este exploatat nici pe departe la adevarata valoare. Noua, romanilor, ni se pare ,daca vedem aglomeratie pe Valea Prahovei si o parte a litoralului si multimea de gratare din week-end-uri, ca turismul nostru duduie. Dar daca verificam cifrele ce ne arata numarul de turisti straini din totalul turistilor, ni se dezumfla entuziasmul. Daca verificam incasarile din turism ce le fac statele vecine, cu un potential turistic poate mult mai slab decat al nostru, s-ar putea sa simtim acelasi efect. In Franta, de exemplu, dar in toata Franta, gasesti pretutindeni, distribuite gratuit, diverse pliante, reviste si tot felul de fituici turistice, asa incat, vrei nu vrei, ajungi sa ai un bun bagaj informational despre destinatiile si manifestarile turistice. As fi curios de raporturile dintre site-urile de profil din cele doua tari, dintre minutele alocate turismului in audiovizualul din cele doua tari, de mentalitatea si implicarea omului de rand in privinta turismului, in cele doua tari. Unii o sa sara de fund in sus, reclamand ca nu poti compara Romania cu Franta, un colos in industria turismului. Poate ca nu, nu acum, dar nu trebuie de asemenea uitat ca si renumele turistic al Frantei s-a cladit cu munca, investitii, respect, implicare, daruinta, insistenta, si mai ales intelegerea faptului ca potentialul turistic al unei tari trebuie exploatat inteligent, ca o mare bogatie, cu multa responsabilitate si simt civic, si, de ce nu, cu o mare doza de patriotism real, nu doar declarat in gura mare pe orice strada a tarii, strada pe care ne si scuipam cu aceeasi ardoare cojile de seminte si mizeria noastra umana.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu